انتظار فرج و صبر بر آن

همان گونه که برای انتظار فرج و اهمیت آن روایاتی بیان شده، در مورد منتظران و فضیلت و پاداش آنها نیز روایاتی آمده است.
امام باقرعلیه السلام از رسول خداصلی الله علیه و آله وسلم روایت کند که فرمود: خوشا به حال کسی که قائم اهل بیت مرا درک کرده و در غیبت و پیش از قیامش پیرو او باشد، دوستانش را دوست بدارد و با دشمنان او، دشمن باشد، چنین کسی در روز قیامت از رفقا و دوستان من و گرامی ترین امت من خواهد بود.8
بر طبق این روایت، منتظر واقعی کسی است که همراه با انتظار، پیرو امامش و دوستدار او و دوستدار دوستان او و نیز دشمن دشمنان ایشان باشد پس برای چنین کسی، پاداشی همچون هم درجه بودن با امامان علیهم السلام در روز قیامت است.
در روایتی از امام موسی کاظم علیه السلام با همین مضمون و شرایط پاداشی که برای چنین فردی بیان شده، پذیرفتن او به عنوان یکی از شیعیان ائمه علیهم السلام و هم درجه بودن با ایشان در قیامت است.9
در روایت دیگر از امام صادق علیه السلام (به نقل از پدرانشان)، مردمی که در آخر الزمان هستند، از نظر ایمان شگفت انگیزترین و از جهت یقین بزرگترین و برترین مردم هستند، چرا که پیامبر و امام خود را ندیده ولی به آنها ایمان دارند.10


ج- انواع انتظار
مرحوم آیت الله شهید مرتضی مطهری ذیل مبحث انتظار می فرمایند: انتظار فرج بر دو گونه است:
اول: انتظاری که سازنده و نگهدارنده است، تعهد آور و نیرو آفرین و تحرک بخش است. به گونه ای که می تواند نوعی عبادت و حق پرستی شمرده شود.

دوم: انتظاری که گناه است و ویرانگر، اسارت بخش و فلج کننده است.
در فرهنگ قرآن و اهل بیت علیهم السلام نوع دوم (انتظار ویرانگر) تفکری صد در صد خلاف عقل و برداشتهای دینی است و... 
متأسفانه برخی بر این باورند که هرگاه حق و حقیقت هیچ طرفداری نداشته و باطل یکه تاز میدان گردد و جز باطل، نیروی دیگری حکومت نداشته باشد، انفجار (قیام منجی عالم) رخ داده و دست غیب برای نجات حقیقت- و نه اهل حقیقت چون اصلاً طرفداری برای آن باقی نمانده است- از آستین بیرون می آید.

شهید مطهری درباره تفکر این قبیل افراد می گوید: تفکر این افراد این است که هرگاه و هر فساد و ظلم و تبعیض و هر حق کشی و پلیدی به حکم اینکه مقدمه اصلاح کلی است و انفجاری را قریب الوقوع می کند، روا و جایز است، چون هدفها و وسیله های نامشروع را مشروع می کند، پس بهترین کمک به تسریع در ظهور و بهترین شکل انتظار، ترویج و اشاعه ی فساد است. این جاست که گناه هم فال است و هم تماشا، هم لذت و کام جویی است و هم به کمک انقلاب مقدس نهایی است.11
آنچه که مسلم است، این است که انتظار مخرب و ویرانگر، آن انتظار مطلوب و مورد سفارش ائمه علیهم السلام نمی باشد.
همانگونه که به آن اشاره شد، تفکر افراد معتقد به این نوع از انتظار، تفکری صد در صد خلاف عقل و شرع است. بهترین دلایل در مقابل تفکر چنین افرادی که عقیده دارند، باید زمین پر از ظلم شود تا حضرت برای نجات حقیقت و نه اهل حق، قیام کند، این است که:

1- خداوند در قرآن کریم می فرماید: 
و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً 12
خداوند هرگز نخواسته که کافران بر مومنان سلطه یابند
پس بر طبق این آیه ی شریفه، خداوند اجازه نمی دهد که کافران بر مؤمنین مسلط شده و کاملاً حق و حقیقت از بین روند.

2- بر طبق روایات ائمه معصومین علیهم السلام، که خداوند به وسیله ی حضرت مهدی علیه السلام زمین را از قسط و عدل پر می کند، همچنان که از ظلم و جور پر شده است، تأکید بر انتظار سازنده و ردّ انتظار ویرانگر کاملاً مشخص است، چرا که تأکید این روایت بر پر شدن زمین از باطل است که لازمه آن وجود مظلومین است که به آن ها ظلم می شود، پس تفکر پیروان انتظار مخرب کاملاً باطل است.

3- در دیگر روایات سخن از گروه زُبده ای است که به محض ظهور، به حضرت ملحق می شوند، بدیهی است که این گروه، ابتدا به ساکن خلق نمی شوند، بلکه قبلاً در جامعه اسلامی زندگی می کرده اند.13

د- انواع منتظران

امام خمینی رحمه الله علیه منتظران را چند گروه می دانند:
1- یک دسته بر این عقیده اند که نباید برای اصلاح جهان کاری انجام دهند، چرا که خود حضرت می آیند و (ان شاء الله) امور اصلاح می شود.

2- بعضی افراد، انتظار فرج را به این می دانند که بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان علیه السلام را از خداوند بخواهند.

3- دسته دیگر می گویند، باید عالم پر از معصیت شود تا حضرت بیایند.

4- یک دسته که از همه بالاتر اند می گویند، باید به گناهان دامن زد و مردم را به گناه دعوت نمود تا اینکه دنیا پر از ظلم و جور شود و حضرت علیه السلام تشریف بیاورند.

5- یک دسته بر این عقیده اند که می گویند هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق شود، حکومت باطل است... در صورتی که روایاتی وجود دارد که بیان می کنند: «هر کس علم مهدی را بلند کند، به عنوان مهدویت بلند کرده است.»

6- دسته ی آخر گروهی اند که از سخن امام خمینی رحمه الله علیه در مورد انتظار می توان به آن رسید؛
امام خمینی رحمه الله علیه می فرمایند: « انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است، باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور، ان شاء الله فراهم شود.»
در نتیجه، دسته آخر کسانی اند که عقیده دارند انتظار زمانی مفهوم واقعی و اساسی پیدا می کند که با امید به قدرت رسیدن اسلام معنا شود و برای رسیدن به این هدف تلاش می کنند تا زمینه ظهور فراهم شود.14

/ 0 نظر / 9 بازدید